Już dziś rozpoczyna się kampania wolontariacka Banków Żywności, której celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat marnowania jedzenia przez Polaków oraz pokazanie, jak każdy z nas może przyczynić się do zmniejszenia skali tego problemu.
W ramach kampanii planujemy akcję zebrania dużej ilości zdjęć, ukazujących resztki żywności wyrzucane do koszy na śmieci w domach i miejscach pracy oraz zachęcenie osób aktywnych w social mediach i celebrytów do fotografowania się z koszami na śmieci. Ma to służyć temu, by pokazać, że problem dotyczy każdego z nas i że wszyscy możemy się przyczynić do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia.
„Efekt, jaki chcemy osiągnąć poprzez prowadzone działania, to zachęcenie jak największej liczby osób do wolontariatu na rzecz Banków Żywności. Będziemy przekonywać, że pomagać można w rozmaity sposób, wykorzystując własne umiejętności, począwszy od ograniczenia marnowania żywności we własnym domu”, mówi Marek Borowski, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Kampania realizowana jest w ramach projektu „Żywność – dobro, które angażuje”. Jego celem jest wypracowanie i wdrożenie modelu skutecznego zagospodarowania nadwyżek żywności pochodzących z darowizn przedsiębiorców, w tym szczególnie od sieci handlowych oraz rolników. Istotne jest również przygotowanie Banków Żywności oraz organizacji z nimi współpracujących, do przyjmowania, przetwarzania oraz dystrybucji żywności w innowacyjny sposób.
„Chcemy to osiągnąć poprzez aktywizację wspólnot lokalnych, rozwój wolontariatu i przedsiębiorczości społecznej oraz zaangażowanie całego społeczeństwa w pomoc żywnościową dla potrzebujących”, dodaje Marek Borowski.
Więcej informacji na temat wolontariatu oraz na bieżąco aktualizowane informacje na temat aktualnych stanowisk pracy dla wolontariuszy można znaleźć w specjalnie do tego przygotowanej aplikacji: https://wolontariat.bankizywnosci.pl/.
Dla wolontariuszy zostały przygotowane również specjalne kursy e-learningowe na temat bezpieczeństwa żywności i postępowania z żywnością świeżą(http://platforma.bankizywnosci.pl) . Efektem realizacji projektu ma być zwiększenie się zaangażowania wolontariuszy stałych w działania Banków Żywności oraz w organizacjach partnerskich współpracujące z Bankami w zakresie pozyskiwania żywności i jej dystrybucji.