I edycja

Ponad 200 uczniów, 80 godzin zajęć, 40 scenariuszy zajęć i 30 Wolontariuszy…

Na warszawskim Ursynowie, w Szkole Podstawowej nr 81, od października ubiegłego roku Wolontariusze Fundacji prowadzą zajęcia edukacyjne dla dzieci z klas nauczania początkowego. Przy wsparciu wychowawców Wolontariusze przekazują dzieciom wiedzę z zakresu działalności Banków Żywności, zdrowego odżywiania oraz przeciwdziałania marnowaniu jedzenia.

Scenariusze zajęć
Autorskie konspekty zajęć powstały w kilkuosobowych zespołach, po szkoleniu wprowadzającym do projektu. Połączenie kreatywności Wolontariuszy, ich wiedzy zdobytej w czasie szkolenia i możliwości skonsultowania pomysłów z pedagogami dało efekt w postaci 40 niesamowitych scenariuszy zajęć. Wśród proponowanych aktywności znalazło się wspólne przygotowanie sałatki owocowej, sesja fotograficzna w kolorowych przebraniach, wyścigi warzyw, granie na gitarze znanej piosenki „Ogórek, ogórek” czy nauka dokładnego mycia rąk.

Wolontariusze w akcji
Pierwsze zajęcia odbyły się już na początku listopada. W większości klas pierwsze spotkanie poświęcone było poznaniu idei i sposobów działania Banków Żywności. Zajęcia pod hasłem „Banki z innej bajki” pozwoliły dzieciom poznać codzienną pracę Fundacji a także uwrażliwiły je na temat niedożywienia, głodu czy marnowania jedzenia.

Wolontariusze postarali się, aby dzieci nie tylko w teorii poznały zasady zdrowego i odpowiedzialnego jedzenia. W trakcie zajęć poświęconych zdrowemu odżywianiu uczniowie mieli okazję własnoręcznie przygotować napoje na bazie wody, cytryny, mięty, miodu czy imbiru i przekonać się, że zwykła woda też może być smaczna! W niektórych klasach Wolontariusze sadzili z dziećmi zioła w kolorowych, wcześniej przygotowanych przez dzieci doniczkach. W innych – sale zmieniały się w prawdziwe kuchnie, gdzie powstawały smakowite sałatki, kanapki i koktajle. Starsze dzieci nauczyły się też jak rozsądnie robić zakupy, czytać etykiety i dlaczego warto być świadomym konsumentem.

Zajęcia dotyczące higieny żywności i sposobów jej dobrego przechowywania zostały przeprowadzone w oparciu o materiały multimedialne przygotowane przez zespół Fundacji i specjalistów z SGGW. Dzięki kolorowym i łatwo przystępnym dla dzieci slajdom, udało się przekazać podstawową wiedzę na temat dobrych i złych drobnoustrojów. Wolontariusze odpowiedzieli dzieciom na pytania, dlaczego produkty powinny mieć w lodówce swoje miejsce, dlaczego tak ważne jest mycie owoców i warzyw i dlaczego nie wszystkie bakterie są szkodliwe.

Chociaż niektóre zespoły przeprowadziły ostatnie zajęcia jeszcze w grudniu zeszłego roku, to w pozostałych klasach projekt ciągle trwa. Na końcowych zajęciach dzieci mają możliwość podsumowania całej wiedzy i umiejętności przekazanych w czasie wcześniejszych spotkań. Prowadzone są quizy i konkursy, uczniowie wypełniają karty zadań, próbują też plastycznie przedstawić, czego się nauczyli.

A przed nami jeszcze…
Podsumowaniem całego projektu będzie wystawa plakatów powstałych w czasie trwania zajęć. Następnie sprawdzimy czy udało się osiągnąć cele postawione przed ułożeniem scenariuszy – dzieci wypełnią krótkie kwestionariusze ewaluacyjne, sprawdzające poziom ich wiedzy w zakresie omawianych tematów oraz poziom satysfakcji z zajęć. Po zakończeniu wszystkich działań zaplanowano spotkanie podsumowujące, w czasie którego Wolontariusze kolejny raz będą mogli wymienić się uwagami i doświadczeniami oraz podsumować wspólnie działania.