TEKST JEDNOLITY STATUTU FUNDACJI BANK ŻYWNOŚCI SOS
W WARSZAWIE
Rozdział I
§ 1
- Fundacja nosi nazwę: Bank Żywności SOS w Warszawie
- Fundacja została ustanowiona przez fundatorów:
Nathalie Renee Bolgert – w imieniu własnym
Krystyna Boniecka – w imieniu własnym
Anna Durufle – Łozińska – w imieniu własnym
Marek Stanisław Józefowicz – w imieniu własnym
Leszek Jerzy Puścian – w imieniu własnym
Paula Sawicka – w imieniu własnym
Czesław Ignacy Jurczyszyn – w imieniu własnym
Józef Krawiecki – w imieniu własnym
Małgorzata Anna Chmielewska – w imieniu własnym
Tomasz Stanisław Kaźmierczak – w imieniu własny
Krzysztof Piotr Stanowski – w imieniu własnym
Halina Lipke – w imieniu własnym oraz Biura Obsługi Inicjatyw Samopomocowych
Wojciech Maria Onyszkiewicz – w imieniu własnym oraz Fundacji „Pomoc Społeczna SOS”
Andrzej Stanisław Borowski – w imieniu Fundacji „Pomoc Społeczna SOS”
Marzena Dębek – w imieniu Fundacji Inicjatyw Społeczno –Ekonomicznych
Paweł Stanisław Jordan – w imieniu Biura obsługi Inicjatyw Samopomocowych
Waldemar Piasecki, Piotr Uzbiak – w imieniu Fundacji Wiedzy Wedyjskiej
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest miejscowość Reguły w gminie Michałowice, w powiecie pruszkowskim, w województwie mazowieckim.
§ 4
Fundacja działa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i poza granicami zgodnie z prawem polskim oraz prawem obowiązującym na terenie działania.
§ 5
Ministrem nadzorującym, ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego.
§ 6
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę. Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy.
§ 7
Fundacja może tworzyć oddziały terenowe.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 8
Celami Fundacji jest inicjowanie, wspieranie i prowadzenie działalności społecznej zmierzającej do zmniejszenia obszarów niedożywienia najuboższych grup społecznych oraz niedopuszczenia do marnotrawstwa żywności:
a) zorganizowanie systemu gromadzenia i dystrybucji niewykorzystanej żywności;
b) pomoc żywnościowa dla osób i rodzin najuboższych, w szczególności w rejonach zagrożonych bezrobociem;
c) wspieranie organizacji i instytucji zajmujących się w szczególności opieka nad dziećmi, młodzieżą, osobami niepełnosprawnymi, bezdomnymi, bezrobotnymi i innymi będącymi w trudnej sytuacji życiowej;
d) promowanie w społeczeństwie, a w szczególności wśród młodzieży, postawy niedopuszczania do marnotrawstwa żywności;
e) wypracowanie reguł współpracy z administracją rządową, samorządami terytorialnymi, organizacjami pozarządowymi i innymi osobami prawnymi w zakresie zapobiegania marnotrawstwu żywności.
§ 9
Zadania swoje Fundacja realizuje przez:
a) wyszukiwanie rezerw żywności produkowanej w nadmiarze i marnotrawionej;
b) gromadzenie żywności i jej rozdział między organizacje pozarządowe i inne instytucje prowadzące bezpośrednią pomoc potrzebującym;
c) działalność edukacyjną, oświatowa i wydawniczą dotyczącą celów działania Fundacji;
d) zakładanie placówek opiekuńczych i szkoleniowych pozwalających na realizację i popularyzacje celów Fundacji;
e) współpracę z organizacjami pozarządowymi, organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami działającymi na polu pomocy społecznej;
f) udzielanie pomocy materialnej, szkoleniowej, organizacyjnej instytucjom prowadzącym działalność realizującą cele Fundacji;
g) rozwijanie kontaktów z organizacjami, których cele nie są sprzeczne z celami Fundacji działającymi w Polsce i innych krajach;
h) prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie:
- gromadzenia żywności i jej rozdziału między organizacje pozarządowe i inne instytucje prowadzące bezpośrednią pomoc potrzebującym; współpracę z organizacjami pozarządowymi, organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami działającymi na polu pomocy społecznej; udzielanie pomocy materialnej, szkoleniowej, organizacyjnej instytucjom prowadzącym działalność realizującą cele Fundacji;
- działalności edukacyjnej i oświatowej,
- działalności wydawniczej dotyczącą celów działania Fundacji;
Rozdział III
Majątek i dochody
§ 10
Majątek Fundacji stanowią środki finansowe, ruchomości, nieruchomości i składniki niematerialne przekazywane przez fundatorów oraz uzyskane w toku działalności.
§ 11
Majątek Fundacji przeznaczony jest na realizację celów statutowych Fundacji.
§ 12
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- Darowizn, spadków i zapisów.
- Subwencji.
- Majątku ruchomego i nieruchomego.
- Odsetek od wkładów na rachunkach bankowych.
- Zbiórek publicznych.
- Dotacji,
§ 13
Dochody pochodzące z darowizn, spadków, zapisów oraz dotacji mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawca nie postanowi inaczej.
§ 14
W Fundacji zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkowych Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli zwanymi dalej „osobami bliskimi”.
- Przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferowanych warunkach,
- Wykorzystywania majątku Fundacji przez członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich bliskie osoby, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV
Władze
§ 15
Organami Fundacji są:
a) Rada Fundacji
b) Zarząd Fundacji
§ 16
Rada Fundacji
- Radę Fundacji stanowią osoby prawne i fizyczne przyjęte przez Radę zgodnie z zasadami określonymi w §16 pkt. 2b.
- Fundatorami mogą być osoby fizyczne i prawne.
a) każda osoba prawna reprezentowana jest w Radzie przez jednego przedstawiciela (z prawem jednego głosu).
b) decyzja o przyjęciu nowej osoby fizycznej lub prawnej w poczet Rady zapada uchwałą większości dwóch trzecich głosów obecnych, uprawnionych do głosowania przy obecności co najmniej połowy Rady;
c) udział w pracach Rady jest społeczny; - Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
a) śmierci osoby fizycznej lub likwidacji osoby prawnej;
b) ustąpienia na własną prośbę;
c) decyzją Rady skreśla się z listy członków Rady, którzy:
– uporczywie lub w rażący sposób działają na szkodę Fundacji lub niezgodnie z jej Statutem i celami;
– nie uczestniczą w pracach Rady przez okres co najmniej 2 lata. - Nie można łaczyć członkostwa w Radzie Findacji z członkostwem w Zarządzie.
- Osoby wchodzące w skład Rady nie mogą pozostawać z osobami wchodzącymi w skład Zarządu w związku małżeństwa, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkiem Rady nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Członkostwo w Radzie ulega zawieszeniu:
a) wypadku wyboru członka Rady do Zarządu Fundacji – na okres czasu jego pracy w Zarządzie;
b) na czas pracy za wynagrodzeniem dla Fundacji. - Decyzja o skreśleniu z listy członków Rady podejmowana jest uchwałą większości dwóch trzecich głosów obecnych, uprawnionych do głosowania przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
- Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego i dwóch jego zastępców.
- Do kompetencji Rady należy:
a) określanie kierunków działalności Fundacji i czuwanie nad prawidłowością działania Zarządu;
b) powoływanie i odwoływanie Zarządu oraz jego członków, wybór prezesa i wiceprezesów, uchylanie uchwał Zarządu;
c) akceptowanie rocznego planu działalności Zarządu;
d) przyjmowanie rocznego sprawozdania Zarządu, dokonywanie oceny jego działalności;
e) powoływanie sekcji tematycznych i komisji problemowych złożonych z osób współpracujących w realizacji celów Fundacji;
f) uchwalanie zmian Statutu;
g) podejmowanie uchwal o likwidacji Fundacji;
h) podejmowanie uchwal o łączeniu z innymi fundacjami lub stowarzyszeniu z federacjami krajowymi i międzynarodowymi;
i) w innych sprawach wskazanych w Statucie. - Zwyczajne posiedzenie Rady zwoływane jest przez Zarząd nie rzadziej niż dwa razy w roku na wniosek Zarządu. W posiedzeniach Rady mają prawo uczestniczyć przedstawiciele Zarządu.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek członka Rady, w terminie nie późniejszym niż jeden miesiąc od momentu wpłynięcia wniosku w tej sprawie. Na nadzwyczajnym posiedzeniu Rady można rozpatrywać tylko te sprawy, dla których została ona zwołana.
§ 17
Zarząd
- W skład Zarządu wchodzi 3-5 osób w tym Prezes i 2 Wiceprezesów.
- Zarząd powoływany jest na czas nieoznaczony.
a) Rada Fundacji ma prawo odwoływania Zarządu lub każdego z jego członków w każdym czasie; - Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie bieżąca praca Fundacji;
b) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
c) przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów;
d) sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji dla Rady Fundacji;
e) nadzór nad majątkiem Fundacji;
f) powoływanie Dyrektora Fundacji o kompetencjach Dyrektora Zakładu Pracy, tworzenie i likwidacja zakładów Fundacji, oddziałów terenowych i powoływanie kierowników tych jednostek;
g) uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
h) ustalanie wielkości zatrudnienia i zasad ich wynagradzania;
i) do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji. - Zebrania Zarządu powołuje się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Zarząd pracuje na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Do pierwszego Zarządu Fundatorzy wybrali następujące osoby:
a) Prezes -Wojciech Onyszkiewicz
b) Wiceprezes -Nathalie Bolgert
c) Wiceprezes -Czesław Jurczyszyn
d) Członek Zarządu -Halina Lipke
e) Członek Zarządu -Józef Krawiecki
§ 18
- Wszystkie decyzje Rady Fundacji i Zarządu podejmowane są w drodze uchwały w głosowaniu jawnym zwykła większością głosów przy obecności powyżej polowy uprawnionych do głosowania (o ile Statut nie stanowi inaczej).
- Głosowanie tajne przewodniczący posiedzenia Zarządu /Rady zarządza w sprawach wyborów personalnych a także w innych sprawach na wniosek co najmniej 1 osoby uprawnionej do udziału w zebraniu z głosem stanowiącym.
- Powoływanie Zarządu odbywa się w głosowaniu tajnym przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
- Posiedzenie Rady i Zarządu jest protokołowane.
- Między członkiem Rady Fundacji, a członkiem Zarządu nie może zaistnieć pokrewieństwo, powinowactwo ani podległość z tytułu zatrudnienia.
- Członkiem Rady Fundacji nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
§ 19
Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składają dwaj członkowie Zarządu łącznie w tym Prezes lub Wiceprezes.
Rozdział V
Działalność gospodarcza
§ 20
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, służącą realizacji celów Fundacji zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Fundacja może posiadać udziały w spółkach prawa handlowego i cywilnego.
- Kierunki prowadzenia działalności gospodarczej Fundacji określa Rada Fundacji.
- Działalnością gospodarczą Fundacji kieruje Zarząd.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Rozdział VI
Zmiana Statutu i rozwiązywanie Fundacji
§ 21
- Zmiana Statutu nie może prowadzić do zmiany lub usunięcia celów Fundacji określonych w §8. Może natomiast prowadzić do poszerzenia celów o dalsze.
- Uchwały w sprawie zmiany Statutu, likwidacji Fundacji oraz łączenie się z innymi organizacjami lub wchodzenie w skład federacji zapadają na posiedzeniu Rady Fundacji uchwałą większością dwóch trzecich głosów obecnych uprawnionych do głosowania przy obecności co najmniej dwóch trzecich składu Rady.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatora Fundacji wyznacza Rada Fundacji.Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
a) zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
b) wezwanie wierzycieli Fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swych wierzytelności w ciągu trzech miesięcy od daty ogłoszenia,
c) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
d) sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
e) ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku Fundacji,
f) przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli,
g) zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru,
h) przekazanie dokumentów Fundacji do archiwum państwowego.
§ 22
Rada Fundacji wskaże podmiot, na którego rzecz zostaną przelane środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji.