Przykłady partnerstw

Fundacja Santander wspólnie z Bankiem Żywności SOS w Warszawie uruchomiły kampanię edukacyjną „Lodówka na medal”, która ma na celu kształtowanie pozytywnych nawyków dotyczących przechowywania i gospodarowania żywnością oraz szerzenie wiedzy na temat skutków zjawiska marnowania żywności. W ramach projektu „Lodówka na medal” uruchomiono warsztaty edukacyjne w szkołach oraz wyjątkową grę online.

Według danych PROM, aż 5 mln ton jedzenia marnuje się w Polsce – na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji. Gospodarstwa domowe marnują 3 mln ton żywności, czyli aż 60% wyrzucanego jedzenia – to oznacza, że w polskich domach w każdej sekundzie wyrzucamy do kosza ponad 90 kg jedzenia. Marnując żywność marnujemy też wodę, paliwo, energię i przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Bez wdrożenia skutecznych rozwiązań, nie będzie możliwe powstrzymanie katastrofy klimatycznej.

Projekt „Lodówka na Medal” jest odpowiedzią na zjawisko marnowania żywności i próbą przeciwdziałania jego zgubnemu wpływowi na klimat.

– Jako Bank Żywności SOS w Warszawie postanowiliśmy wzmocnić nasze dotychczasowe działania edukacyjne i zasiać ziarenko wiedzy od najmłodszych lat. Po pierwsze, dzięki wsparciu Wolontariuszy Fundacji Santander Bank Polska ruszamy od marca do szkół podstawowych w całej Polsce, by zaprosić dzieci do gry. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o skali problemu, skutkach marnowania żywności i wypracują sposoby na niemarnowanie. Dodatkowo, przy pomocy makiety magnetycznej, dzieci nauczą się jak przechowywać odpowiednio produkty żywnościowe w lodówce oraz poza nią, by na dłużej zachowały świeżość. Aby przenieść edukację poza szkołę, do domów i by zaciekawić każdego z nas – powstała również gra on-line www.lodowkanamedal.pl dostępna w wersji mobilnej i na komputerze. W grze, w atrakcyjny sposób można nauczyć się uproszczonych zasad przechowywania żywności. Mistrzowie zostają w grze Ratownikami Żywności i otrzymują dyplom – mówi Iwona Wojtaszek, kierowniczka ds. współpracy z biznesem w Banku Żywności SOS w Warszawie.

Jak wynika z raportu o perspektywach zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku, wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią. Aby tak się stało konieczne jest jednak uczenie młodych pokoleń właściwych postaw i zachowań konsumenckich, mądrego gospodarowania żywnością i niemarnowania jedzenia.

– Dobre nawyki kształtuje się od najmłodszych lat, niezależnie czy dotyczy to świata finansów, dbania o zdrowie czy odpowiedzialnego gospodarowania żywnością. Jednym z celów Fundacji Santander jest edukacja i szerzenie wiedzy także tej związanej z ekologią i zmianami klimatu. Jest to jeden z naszych priorytetów, któremu poświęcamy bardzo dużo uwagi. Dlatego z ogromnym entuzjazmem włączyliśmy się w kampanię dotyczącą pozytywnych nawyków związanych z przechowywaniem i gospodarowaniem żywności. Wiele danych pokazuje, że skala tego zjawiska w Polsce jest znacząca i mamy nadzieję, że jednym ze skutecznych sposobów walki z nim i szerzenia wiedzy będzie nasza kampania – powiedziała Marzena Atkielska, prezes Fundacji Santander.

W projekt „Lodówka na medal” włączyły się m.in. Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego, partnerzy z branży AGD: Amica, Electrolux, Samsung oraz Związek Pracodawców AGD APPLIA.

https://dziendobry.tvn.pl/zdrowie/diety-i-odchudzanie/jak-nie-marnowac-jedzenia-akcja-lodowka-na-medal-st5676509