W dniu 19.03.2025 r. w wyniku błędu przy przydzielaniu pracownika do odpowiedniej placówki omyłkowo przyznano mu dostęp do danych beneficjentów w placówce, w której nie jest on zatrudniony i od której nie posiada upoważnienia do wglądu w dane jej beneficjentów. W wyniku tego incydentu doszło do naruszenia poufności danych osobowych, obejmujących: imię i nazwisko, numer telefonu, liczba osób w gospodarstwie domowym, dane statystyczne dla gospodarstwa domowego, związane z kwalifikacją do udzielenia pomocy (struktura płci i wieku, próg kryterium dochodowego, przynależność członków gospodarstwa do grupy której udzielana jest pomoc zgodnie z Art. 7 ustawy o pomocy społecznej).
Istnieje więc prawdopodobieństwo, iż nieuprawnione osoby wykorzystają te dane osobowe m.in. w celu: naruszenia dobrego imienia, manipulowanie danymi w sposób, który może zaszkodzić reputacji osoby. Takie działania mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej, wpływając negatywnie na życie osobiste, relacje międzyludzkie oraz wizerunek danej osoby w społeczeństwie.
W celu zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia radzimy:
- zachować ostrożność przy podawaniu danych osobowych innym osobom, zwłaszcza za pośrednictwem Internetu czy telefonu,
- weryfikować profile na portalach społecznościowych zakładane na Państwa dane osobowe,
- zgłaszać podejrzenia sfałszowania tożsamości,
- zawiadamiać organy ścigania w przypadku naruszenia dobrego imienia lub skierować sprawę na drogę sądową na podstawie Kodeksu Cywilnego.
Aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, zgłosiliśmy incydent do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Dostęp osoby nieupoważnionej został natychmiast cofnięty, dodatkowo złożyła ona oświadczenie potwierdzające, że nie wykorzystała ani nie zamierza wykorzystać ujawnionych danych osobowych.
W przypadku pytań lub potrzeby uzyskania bardziej szczegółowych informacji zachęcamy do kontaktu z Inspektorem Ochrony Danych w Banku Żywności w Warszawie pod adresem: rodo@bankizywnosci.pl.
